Ruim 80% van het succes van je bedrijf wordt bepaald door je mindset. Als jij persoonlijk groeit, groeit je business mee. Het tegenovergestelde is helaas ook het geval; investeer je als ondernemer niet in je persoonlijke ontwikkeling, dan zal je bedrijf ook niet groeien. Lijkt mij de moeite waard om verder te lezen en je te verdiepen in je mindset, toch?

Eind 2019 startte mijn ondernemersavontuur. Aangezien ik totaal geen kaas had gegeten van ondernemen besloot ik om een opleiding te volgen om de basisprincipes te leren.

Op dat moment was ik 15 jaar Personal Assistant op de Zuidas en mijn praktische brein ging ervan uit dat succesvol ondernemen vooral het resultaat is van een slimme strategische aanpak. Little did I know… Inmiddels weet ik dat een succesvol bedrijf valt of staat met een goede mindset.

Maar wat is dat dan, mindset? Mindset is de bundeling van al je overtuigingen en gedachten.

Grof genomen heb je 2 type mindset: de fixed mindset en de groei-mindset.

Voorbeelden van een fixed mindset: “Ik kan dit niet, ik kan maar beter stoppen.”
Iemand met een groei-mindset zal denken: “Mmm, blijkbaar lukt het zo niet, wat kan ik doen om het wel te laten slagen?”
Een ander voorbeeld van een fixed mindset: “Ik heb een fout gemaakt, ik kan ook niks.” Iemand met een groei-mindset denkt op zo’n moment: “Dit was een leerpunt, hoe ga ik dit aanpakken zodat het voortaan anders verloopt?”

Iedereen wordt met een groei-mindset geboren. Je ziet geen gevaren en gaat ervan uit dat alles mogelijk is. Als kleine dreumes ga je volledig het avontuur aan. Je klimt overal op en af en ziet daar geen enkel gevaar in.

Een fixed mindset ontstaat op latere leeftijd, bijvoorbeeld door negatieve ervaringen of door kritiek van je omgeving

Toen ik de stap naar het ondernemerschap maakte had ik nooit verwacht dat mijn familie en vrienden niet altijd achter mijn keuzes zouden staan. Niets bleek minder waar. Ik had het gevoel dat ik mezelf regelmatig moest verdedigen voor de beslissingen die ik binnen mijn bedrijf nam.

Gelukkig heb ik vanaf de start van mijn ondernemersreis aan mijn mindset gewerkt en laat ik me inmiddels niet meer tegenhouden door opmerkingen als: “Ik moet nog maar zien of het je gaat lukken.” “Denk je nou echt dat er een markt voor jou is?” “Zou je niet gewoon een baan in loondienst nemen?” Dit soort opmerkingen zeggen niks over mij of over mijn bedrijf. Het zegt veel meer over degene die de opmerking plaatst.

You have to believe in yourself when no one else does – Serena Williams 

Iedere ondernemer heeft in meer of mindere mate te dealen met kritiek. Mijn advies aan startende ondernemers om hier goed mee om te gaan: zie jezelf vanaf het eerste moment als succesvol ondernemer, ook al heb je op dat moment geen enkele klant. Als je het over je bedrijf hebt, noem het dan ook altijd je bedrijf, business of onderneming. Laat je niet aanpraten dat je een “bedrijfje” hebt. Neem jezelf serieus, dan gaat je omgeving dat ook doen.

Een voorbeeld uit eigen praktijk: een oom die ik al een hele tijd niet meer gesproken had kwam toevallig op mijn website terecht en vroeg hoe het met “de handel” ging. Trots vertelde ik hem dat mijn eerste bedrijf supergoed liep en dat ik nu aan het investeren was in mijn tweede bedrijf. Zijn reactie? “Bedoel je bedrijven of bedrijfjes?” Eén seconde hapte ik naar adem.

Waar ik vroeger geneigd zou zijn hem naar de mond te praten, was ik me er op dat moment van bewust dat het mijn eigen mindset schade zou toebrengen als ik niet snel met een goede reactie zou komen. Ik besloot mijn rug te rechten, schouders naar achter te gooien en te zeggen: “Ik vind dat het hier om 2 bedrijven gaat. Ik verdien er meer mee dan in loondienst en heb grote plannen voor de toekomst.” Stilte…
Waar ik vroeger mijn omgeving liet bepalen welke plek ik mocht innemen, is er nu iets drastisch veranderd en zet ik mijn eigen gevoelens, plannen en ambities op nummer één. Al vindt de hele wereld dat ik aan het aanmodderen ben, ik weet waar ik naar toe wil en ik laat me door niets of niemand stoppen.

Realiseer je dat er altijd wel iemand is die jou vreselijk vindt en dat is prima. Zoveel mensen, zoveel wensen. Je kunt niet iedereen tevredenstellen en dat is maar goed ook.

Neem bijvoorbeeld sushi. Ik ben verslaafd aan iedere vorm van sushi en kan het altijd en overal eten. Liefst met een wijntje erbij.  Kun jij je voorstellen dat iemand niet van sushi houdt? Ik niet. Toch zijn er mensen die er niets van moeten hebben. Betekent dat dan dat sushi niet lekker of niet goed is? Nee, sushi is fantastisch! Alleen hebben sommige mensen een andere smaak en dat is helemaal prima.
Houd dit in je achterhoofd als iemand kritiek heeft op jouw bedrijf of op wie je bent. Het is maar een mening!

Voel jij kriebels om voor jezelf te beginnen, maar vind je het rete-spannend? Dat begrijp ik helemaal! Anderhalf jaar geleden had ik er slapeloze nachten van, maar het is de beste beslissing in mijn leven geweest. 

In mijn onlineprogramma Build your Business like a Boss gaan we samen aan de slag met jouw mindset. Je ontvangt van mijn verschillende video’s en werkboeken om mee aan de slag te gaan en als je vastloopt kun je me altijd om raad vragen. We gaan er samen voor zorgen dat jij het bedrijf en het leven van je dromen creëert. Je kunt je aanmelden via deze link.